Från värderingar till identitet

I framtidens organisationer kommer man vilja ta ett bredare grepp kring ledarskapskulturen och hur man lyckas utveckla och göra organisationens identitet mer levande och mer fördjupad hos varje medarbetare.

Ett flertal organisationer har redan mycket erfarenhet av detta. Ingenting kommer av sig självt. Bakom ligger hårt arbete och mängder av medvetna val hur organisationens identitet ska kännas och upplevas både på insidan och på utsidan. I utvecklingsprocessen finns stora möjligheter att utmana och inspirera  medarbetarna att nå nya dimensioner. Samarbetskulturen utvecklas. Det interna förtroendet förstärks och organisationen blir mer framgångsrik.

Framgångsrika organisationer är duktiga på att utforska och fördjupa organisationens identitet istället för att försöka få alla anställda medarbetare eller ideella funktionärer att rabbla organisationens värderingar.

 

2 reaktioner på ”Från värderingar till identitet

  1. Under hösten har jag arbetat med Mälarenergi, där vi genomfört ”Berättarverkstad” för att fånga upp de värderingar som finns bland medarbetarna för att sedan addera till ett utifrån-och in perspektiv. Slutligen har vi konceptualiserat detta i fyra ”sägningar”, bl.a
    Vi är modiga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s