Ingen spaning. Ingen aning.

För att kunna ta nästa steg i en organisations utveckling behöver man förstå sitt nuläge. Ett beskrivande nuläge som bygger på fördjupad kunskap om organisationen och kanske ännu viktigare vilka skeenden i samhället som påverkar organisationens livskraft.

För att få en fördjupad förståelse behöver man göra en tillbakablick som berättar om organisationens olika livsfaser samt i vilka tidsepoker i samhället man verkat. I vilka faser man mött framgång och när man stött på motgång.

När styrelsen och ledningen har den samlade förståelsen om både omvärlden och invärlden i dåtid, nutid och framtid kommer man få en klarare överblick hur man bäst kan leda organisationen långt in i framtiden. Och närmare sin vision.

Det är seriöst roligt att genomföra en sådan arbetsprocess. I förra veckan fick jag möjligheten att leda en sådan gedigen process tillsammans med tolv män som strategiskt leder och utvecklar en stor bransch i näringslivet. I denna vecka får jag möjligheten att undervisa och lära unga och förhoppningsvis blivande ledare och chefer inom ideella sektorn hur man arbetar strategiskt smart för att lyckas möta framtiden.

När man fokuserar medvetet på både organisationens insida och utsida kommer man lyckas.

Tack Mats Dafnäs att du myntade begreppet Ingen spaning, ingen aning (när du var varumärkesstrateg i Friskis&Svettis Riks styrelse under stora delar av min tid som generalsekreterare). Ett genialt uttryck som sammanfattar vad det handlar om!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s