Satsar man på människorna kommer kvalitén

Vi vill ha fler medlemmar.  Vi vill bli större. Vi vill bli bäst genom att vara flest. Av någon anledning hamnar jag ofta som processledare eller strategisk rådgivare i organisationer som vill undersöka varför de inte lyckas med sina kvantitativa mål att bli fler. Jag möter små, stora och jättestora organisationer som under flera år har haft målet att bli större, men inget har liksom hänt. Lite kanske i rätt tillväxtriktning, men inte det där lyftet man hoppats på.

Styrelsen och ledningen har gjort sin bedömning att med tydliga kvantitetsmål och hur många procents tillväxt man förväntar sig så ska det skapa en sporrande tillväxtkultur hos medarbetarna eller de ideella funktionärerna. Det följer ju också helt naturligt att styrelsen beslutar om VAD man ska uppnå. Därefter vill man visa på förtroende och tillit till teamet inom organisationen att lösa HUR det ska gå till. Att det automatiskt ska leda till att alla ska känna sig sporrade att lyckas.

Jag kan på ett sätt förstå varför man vänder sig till mig. Den förändringsresan som genomfördes i Friskis&Svettis under mina tolv år som generalsekreterare var fantastisk. Från 200 000 medlemmar till 550 000 medlemmar. Men jag kan avslöja att det inte var de kvantitativa målen som gjorde att vi växte. När jag började fanns det ett antal kvantitativa tillväxtmål som riksorganisationens styrelse hade beslutat om. Bland det första som jag och den styrelsen, som var verksam då, gjorde var att stryka de målen eftersom alla upplevde att det var utopiska siffror. På några år skulle vi växa till 400 000 medlemmar. Jag insåg (år 2000) att när alla himlade med ögonen när den siffran nämndes var det någonting grundläggande fel. Istället vände vi blicken inåt in i organisationen och började jobba jäkligt hårt med organisationens insida.

Så. Jag är tveksam. Det är inte den allt för ofta orimliga tillväxtsiffran som sporrar och utmanar. Det stora sker i det lilla. Satsar man på människorna kommer kvalitén. Då kommer kvantiteten. Och i den nämnda ordningen.

3 reaktioner på ”Satsar man på människorna kommer kvalitén

  1. De kvantitativa målen kommer som ett resultat av den vision man enas om och hur väl man förmår möta människors behov och förväntningar. Det handlar om det gamla ordspråket om vad som är hönan och vad som är ägget.

  2. Bra där, Mats! ”De kvantitativa målen kommer som ett resultat av den vision man enas om och hur väl man förmår möta människors behov och förväntningar.”

    Ingen spaning, ingen aning – som du brukar säga. Det handlar både om att spana in i sin invärld och ut i sin omvärld. Tyvärr möter jag allt för ofta en okunskap om betydelsen av just detta. Styrelsen och ledningen vill uppfattas offensiva genom att sätta upp höga mål, utan att (allt för ofta) ha en aning om vad människor kommer att efterfråga i framtiden.

    När teorin om hönan och ägget blir verklighet tänker jag att det finns ett organiskt ledarskap som klarar att parera båda dessa perspektiv.

    /anna

  3. Blir både glad och frustrerad av det du skriver. Glad för att jag håller med och för att jag var med om en del av ditt jobb med Friskis&Svettis, frustrerad för att så få ledningar lever enligt receptet. De pratar som om de gör det men gör det inte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s