Träna hjärnan i sommar

Vi lever i ett nytt nuläge som innebär att det är ett normalläge att leva i förändring. Med det följer också att var och en behöver gå igenom en period av omställning. Att regelbundet göra omval, ompröva sitt nuläge eller balansera om sig själv är några möjligheter. Oavsett vilket sätt du väljer handlar det om att utveckla en strategi för att träna din hjärna så att den blir hållbar. I de allra flesta fall handlar det om att försöka ge din hjärna så bra förutsättningar som möjligt.

Här är fem steg för att få en djupare förståelse för hur du kan träna din hjärna:

Låt hjärnan både toppa och chilla
Genom att i perioder toppa ditt liv och högprestera i allt du gör och däremellan varva ned och chilla blir du över tid hållbar. Chillar gör du genom att göra det som du vet gör gott för dig. Det handlar sällan om mindfulness eller stillhet utan snarare om att försätta dig i sammanhang som du vet att du mår bra av. Gör det regelbundet.

Hjärnan älskar djupsömn
Djupsömnen är den absolut viktigaste delen i sömncykeln för hjärnan. Under djupsömnen får hjärnan återhämta sig och lagra långtidsminnen, vilket är helt avgörande för att du ska vara en fungerande person. Testa att ge dig själv en timma mer sömn per natt i en vecka och se vad som händer.

Konstruktiv feedback är som knark för hjärnan
När du utför en god handling som ger dig välmående triggas ditt belöningssystem i hjärnan igång. Samma effekt uppstår när du får feedback från andra. Din hjärna fylls med välbehag och du mår bra. Genom att utveckla din förmåga att efterfråga feedback från andra samt utveckla din egen förmåga att ge dig själv feedback leder det till att din feedback-spiral börjar gå uppåt. På en arbetsplats, i en förening eller i en familj handlar det om att göra varandra bra. Och det börjar alltid med dig själv.

En hjärna i rörelse kräver en kropp i rörelse
Att leva med multitasking som livsstil i en stillasittande kropp utmanar kroppens ekosystem. En överhettad hjärna i en understimulerad kropp, är över tid helt förödande för kroppens metabolism vilket gör oss digitalt utmattade. När din kropp är i rörelse rensas kroppens stresshormoner bort och din hjärna får återhämtning. Att börja utforska hur du mår mentalt när din kropp är i rörelse är en bra början.

Minska kraven och höj förväntningarna på din hjärna
Att ställa höga krav på sig själv eller känna krav från andra är en uppfordrande handling som de flesta uppfattar stressande. Att ha en förväntan på någon annan har däremot en mer positiv association som sporrar. Känn på skillnaden mellan ”Jag kräver att du….” och ”Jag förväntar mig att du…” Våga utmana dig själv genom att formulera vilka förväntningar du kan ha på dig själv i din egen vardag för att du ska kunna vara hållbar hela livet.

I boken Plikt eller Passion – finn din grej får du mer inspiration samt lär dig mer om hur din hjärna fungerar och hur du kan träna ditt mindset på ett mer medvetet sätt.

Sommartid är en tid för drömmar. Det är nyttigt att drömma. Vi blir aldrig större än våra drömmar, heter det ju. Glöm bara inte att resan måste påbörjas och det börjar alltid med ditt eget mindset. I sommar har du möjlighet att utforska vad det kan innebära för dig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s