Bye, bye hierarkier!

Nya sätt att jobba gör att det numera går att definiera två huvuduppgifter i arbetslivet. 1. Vi ska sköta vårt jobb och 2. Vi ska komma med förslag på hur jobbet och verksamheten kan utvecklas.

Känslan av att faktiskt kunna påverka den egna arbetssituationen kommer göra att det totala välmåendet ökar. Effekten blir ett levande och aktuellt förbättringsarbete i organisationen vilket gör att humankapitalet växer, lönsamheten ökar och leendena blir fler.

När man lämnar en traditionell hierarkisk maktordning behöver var och en börja stretcha sina invanda tankebanor. Man behöver träna hjärnan.

  1. Chefer behöver inte fler föreläsningar om ledarskap, de behöver istället lära sig mer om sig själva. En modern ledare är trygg i sig själv och har god självkännedom.
  2. Chefer behöver sluta att leda genom styrdokument och kvantitativa mål som drivkraft och istället börja leda människorna.
  3. Vi går från att prata personal och tjänstemän till att prata medarbetare. Eller något annat fiffigt som säger vad man vill att människorna ska åstadkomma och som passar organisationens kultur.
  4. Vi går från att leda med kontroll till att leda genom att bygga förtroende och tillit. En modern ledare är en möjliggörare för sina medarbetare.
  5. Vi går från tyckarkultur till kunskapskultur. Med det menas att vi går från att lägga energi på att tycka om vad som borde göras till att åstadkomma konkret handling baserat på kunskap. Med en kunskapsbärande kultur utvecklas organisationens trovärdighet.

Bye, bye hierarkier! Välkommen ett nytt mindset i arbetslivet!

En reaktion på ”Bye, bye hierarkier!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s