2016 reser vi oss från sittande till stående för hjärnans skull

Människor ska inte behöva bli sjuka på grund av ohälsosam arbetsbelastning. Därför har Arbetsmiljöverket inrättat nya föreskrifter som börjar gälla i mars 2016. Kunskapskraven hos arbetsgivarna måste höjas och bättre förebyggande åtgärder behöver utvecklas.

Under de senaste åren har allt större fokus riktats mot de nya forskningsbehov som uppstått i takt med att den psykiska ohälsan accelererar. Sjukfallen blir både fler och längre och psykisk ohälsa är den sjukskrivningsorsak som ökar mest i Sverige.

Det finns ett direkt samband mellan förändring i fysisk aktivitet och psykisk ohälsa

En person som är mer aktiv tenderar att bli mindre deprimerad samt lida av mindre ångest och utmattningsdepression i jämförelse med andra. Den som istället är inaktiv riskerar i högre grad att drabbas av mental ohälsa.

Runt om i världen skrivs just nu rekommendationerna om för fysisk aktivitet. Målet är att bryta det långvariga stillasittandet. Multitasking som livsstil i en allt mer stillasittande kropp påverkar nämligen de miljarder mänskliga celler som finns i varje kropp och knopp.

Min spaning är att under 2016 kommer allt fler inse den avsevärda skillnaden mellan att sitta och stå. Forskningen är nämligen tydlig, att resa sig från sittande till stående gör skillnad ända in på cellnivå.

Vardagsmotionen får en annan innebörd

Allt fler kommer stå och arbeta för att orka sitta i möten, vi kommer börja resa oss varje halvtimma för att göra några snabba knöböj och tåhävningar, i mikropauserna kommer vi dansa loss till musik och när vi genomför walk and talk-möten får de en helt ny innebörd. Mer kunskap ökar förståelsen för att fysisk aktivitet är en förutsättning för att i perioder kunna koncentrera sig, avgränsa och fokusera.

Den starka hälso- och träningstrenden fortsätter men med en breddad innebörd. Vi tränar inte bara för kroppens skull utan också med den förhöjda medvetenheten om att träna och vara i regelbunden aktivitet gör gott för knoppen.

Allt fler kommer bära en kroppsnära dator som registrerar den fysiska aktiviteten. Att mäta och följa upp ger en känsla av kontroll över sin situation vilket både sporrar och ger välmående.

Jag hoppas att 2016 kommer innebära att vi äntligen inser att kropp och knopp hänger ihop. Att förutsättningarna för en hållbar kropp är en hållbar knopp. Det känns hoppfullt inför framtiden.

2 reaktioner på ”2016 reser vi oss från sittande till stående för hjärnans skull

  1. Intressant och bra spaning, Anna!
    Med risken för att ståendet efter en tid blir det nya sittandet så hoppas jag att vi tar oss tiden och är tålmodiga nog att utveckla vår medvetenhet om hur knopp o kropp hänger ihop.
    Att vi inser att våra vanor vad gäller tankar, känslor, rörelse, hållning och andning, låg kroppskännedom och oförmåga att vara närvarande i nuet gör att vi fortsätter att göra vad vi hela tiden gör med oss själva. Dessa vanor har vi med oss när vi sitter och när vi står, när vi tränar och när vi kopplar av.
    Jag tror inte att kroppsnära datorer är lösningen, då fortsätter vi att lita på något utan för oss själva. Då tycker jag att det är bättre att vi utvecklar vår egen medvetenhet och kontroll så att vi kan ta eget ansvar för vår hälsa och vårt välmående.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s